Intervju - Patrick Lundborg

Patrick_PsychExpPic_edited_s.jpg

I detta avsnitt pratar vi med Patrick Lundborg, författaren till boken Psychedelia - An ancient culture, a modern way of life och editor av Acid Archives, om bakgrunden till psykedelisk musik. Psykedelia utvecklades ifrån tre olika genrer, rockmusik, exotica och avantgarde, varav rockmusiken är den viktigaste och mest grundläggande. Här går vi igenom de två andra viktiga musikaliska stilarna, exotica och avantgardemusik, som bidrog på olika sätt till det som skulle bli psykedelia. Vidare får vi ta del av några av de första renodlade psykedeliska låtarna samt genrens stora kommersiella genombrott i och med att the Beatles släpper Revolver, en skiva med tydliga psykedeliska influenser.

Patrick Lundborg har i 20 år forskat och skrivit om psykedelia och amerikansk undergroundmusik. Han är en av de mest kunniga inom ämnet och välkänd för alla med intresse av psykedelisk kultur och musik.

Kolla in hans hemsida: http://www.lysergia.com/

Eden Ahbez-Eden's Island. Del-Fi 1960
-La Mar
Alan Watts-This is IT. 1962
-Love You
13th Floor Elevators. IA 1966
-Roller Coaster (mono)
Dovers. Miramar 1966
-The Third Eye
Beatles-Revolver. Parlophone 1966
-Tomorrow Never Knows

Avsnitt 9 - Pop Psych?...Pop Psych!

pop_psych_arkivet

I det här avsnittet tittar vi närmare på den poporienterade delen av psykedelia. Pop-psych är framförallt en storbolagsgenre med stora påkostade arrangemang, radiovänliga melodier och finstämda harmonier. De största musikaliska influenserna är Beach Boys och Beatles och genren var populär från 1966 till 1968 då psykedelisk kultur nådde sin största utbredning och skivbolagen såg ett kommersiellt värde i psykedelia. Runt 1968 (eller redan 1967) tog musikutvecklingen en ny vändning åt den mer rockiga, gitarrbaserade musiken och 60-tals popen försvann ifrån försäljningslistorna. Dock finns det förstås exempel på psykedelisk pop som är ifrån den senare delen av den psykedeliska eran men då inte släppt på några av de större bolagen. 

Pop-psych är inte heller den genre som bäst definierar psykedelia utan många av banden var snarare influerade av den rådande populärkulturen än egna psykedeliska upplevelser. 

Smoke-s/t. Sidewalk/Tower 1968
-October Country
Millennium-Begin. Columbia 1968
-It's You
Moorpark Intersection. Capitol 1968
-Yesterday Holds On
Robbs. Atlantic 1968
-Castles in the Air
Thorinshield-s/t. 1967
-Brave New World
Glass Bubble. Victory 1968
-You Don´t Need A Reason
Paraphernalia. Time 1969
-Sunny Days

Avsnitt 8 - Acid Folk Extravaganza

Gandalf+the+Grey+gandalfny.jpg

Folk-psykedelia tillskillnad från garage-psych fanns med under hela den psykedeliska musikeran och det var inom folkmusikkretsar som psykedelia först började spridas och många musiker och band som fick en framträdande roll inom psykedelia hade en bakgrund i folkmusik.

Genren var också till en början mer förankrad i hippierörelsen jämfört med garage och präglas mer av spirituella och meditativa tillstånd än kaotiska psykedeliska upplevelser, ofta med referenser till naturen i sitt bildspråk. En viktig del av den psykedeliska folkgenren är acid-folk som är mer progressiv och kanske ännu mer kopplad till psykedeliska upplevelser och dess dynamik och komplexitet.

Under 70-talet när psykedelia hade försvunnit från topplistorna och blivit underground fortsätter den akustiska folkmusiken att vara en del i den psykedeliska musikkulturen ända in i erans sista skivor.

Pat Kilroy-Light of Day. Elektra 1966
-Vibrations
Art Gee. Dominion 1968
-Tea Gardens
These Trails-s/t. Sinergia 1973
-Share Your Water
Linda Perhacs-Parallelograms. Kapp 1970
-Chimacum Rain 
 Montreal-A Summer's Night. Stormy Forest 1970
-Infinity 
 Perry Leopold-Experiments in Metaphysics. 1970
-Everything Goes (When You're Gone)

hrhlg.jpg