Preimäravsnitt! Del 2 - L.A Times

I andra delen av preimäravsnittet så färdas vi söderut för att ta del av vad Los Angeles hade att bjuda på när San Francisco var herren på den alternativa musiktäppan.

LA.jpg

I Los Angeles till skillnad från San Francisco fanns det en mer etablerat musikindustri och det återspeglar sig i musiken. Producenter hade ett större inflytande och en mer betydande roll i den kreativa processen med många som både skrev, spelade och producerade. Dessutom fanns många studiomusiker aktiva i LA, bl. a Ry Cooder, The Wrecking Crew och ”Our Productions” crew som backade upp Curt Boettcher och Darius, men då i reducerad form under namnet Goldenrod. Med en tydligare och mer strukturerad produktion och tajta studiomusiker så blev musiken inte lika jammig som i Bay Area, dock finns det bra exempel på både jammighet (exempelvis Genesis med World Without You) och friformiga ”freak outs” (Friendsound med plattan Joyride) men inte på samma fria och anspråkslösa sätt. Istället är LA en mer strukturerad och eklektisk scen med mer inslag av pop och sunshine men också utrymme för mörkare nyanser i musiken, som inte lika väl passade in i San Franciscos hippiementalitet. 

Nordväst om LA låg Laurel Canyon som var hem åt många etablerade musiker, bla. David Crosby, Neil Young, Joni Mitchell och John Phillips. Här las grunden till mycket av country, folk och americana soundet som skulle prägla mycket av det tidiga 70-talet med band som Crosby, Stills, Nash and Young och The Eagles.

Avsnittet börjar med Kim Fowley som ett exempel på en av dessa producenter tillika musiker aktiva i LA. Därefter fortsätter vi med The West Coast Pop Art Experimental Band, ett band som på ett bra sätt representerar LAs psykedeliascen. Common People står här för den mörkare, dystrare sidan av LA i kontrast till Creation of Sunlight och representerar den mer popiga delen av scenen. Henske & Yester är som Kim Fowley en fusion mellan produktion och musicerande med en något galen Jerry Yester vid spakarna. Både Darius och Jim Sullivan står som exempel på studiomusikernas inflytande på musiken som vi tycker bidrar till att göra dessa plattor fantastiskt bra. Vi avslutar med Hickory Hollow som vi inte ens är säkra på kommer ifrån LA men gjorde oavsett det en grym singel.

Kim Fowley. Corby 1965
-The Trip
West Coast Pop Art Experimental Band-Part I. Reprise 1967
-Shifting Sand
Common People-Of/By/For the Common People. Capitol 1969
-For Those Who Love
Creaton of Sunlight-s/t. Windi 1968
-Light Without Heat
Judy Henske & Jerry Yester-Farewell Aldebaran. Straight 1969
-Snowblind
Darius-s/t. Chartmaker 1968
-Shades of Blue
Jim Sullivan-UFO. Monnie 1969
-Johnny
Hickory Hollow. Musitron 1968
-Never Happen

Mer info:

Historien om Jim Sullivan och hans plötsliga försvinnande http://waxidermy.com/jim-sullivan-ufo/

Recensioner på massa plattor, bl. a Common People  www.lysergia.com/LamaReviews/lamaMain.htm

Historien om WCPAEB http://members.chello.nl/cvanderlely/wcpaeb/history/wcpaeb1.htm

Manzarek, Ray. 1998. Light My Fire: My Life with the Doors. Berkely Publishing Group, New York, USA